Waarom werkt deze vorm van slaapcoaching wel?

In onderstaande blog beschrijf ik 5 redenen waarom de slaapcoaching methode van de Kinderslaapcoach op de korte én de lange termijn wel werkt.

Als ouders moet je ontzettend veel keuzes maken, zoals bijvoorbeeld: wat geven we onze kinderen te eten? Welke school is het beste? Gebruiken wel of geen speentje? En dan hebben we natuurlijk nog alle keuzes die te maken hebben met slaap.

Wanneer je kind niet goed slaapt, dan ga je er als ouder vaak vanuit dat het een fase is waar je doorheen moet, dat het vanzelf wel beter zal gaan. Maar eigenlijk is het zo dat je kind moet leren om zelf in slaap te vallen en daarbij heeft je kind jouw hulp nodig!

Vaak krijg je als ouders ontzettend veel aanwijzingen van andere ouders, iedereen weet de oplossing voor de slaapproblemen van jouw kind! Maar eigenlijk kijkt niemand naar jouw kind en naar jullie totale gezin. Het resultaat is vaak dat je al van alles geprobeerd hebt en alles maar even of eigenlijk niet werkt. Ik ga samen met jullie kijken naar dé oplossing die past bij jullie omstandigheden!

Veel ouders denken dat ik, als kinderslaapcoach, ga vertellen dat je je kind maar moet laten huilen, want dan valt je kind vanzelf in slaap. Ik dacht toen mijn dochter klein was ook dat dit de enige oplossing was. De slaapcoaching die ik jullie bied, geeft jullie ondersteuning tijdens de coaching, een duidelijk schema en de mogelijkheid om je kind te ondersteunen tijdens de coaching van je kind. Je kind leert om zelf in slaap te vallen en in slaap te blijven.

Maar je vraagt je nu vast af, waarom werkt deze methode nu wel? Hieronder geeft ik je 5 redenen:

Opbouwen van een sterke band

Zoals ik al eerder zei ben jij vast bang dat ik je ga zeggen ”laat maar huilen”. Terwijl dit absoluut niet het geval is! Je hebt tijdens het coachingsproces altijd de mogelijkheid om in de buurt van je kind te blijven.

Hierdoor heb je altijd de mogelijkheid om je kind zich veilig te laten voelen en je kind te laten weten dat je er bent. Ik adviseer je om bij je kind te blijven tijdens de slaapcoaching en je kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft, zowel fysiek als verbaal. Dit zal je kind helpen tijdens het leren om zichzelf gerust te stellen, zodat je kind zelf in slaap kan vallen. En je laat je kind weten dat je er altijd bent en dit versterkt dus jullie band.

Wanneer je kind hysterisch aan het huilen is, dan is je kind te gefrustreerd en van streek om nieuwe vaardigheden te leren, slaapcoachen werkt dan dus niet.

Waarschijnlijk komt nu de vraag bij je op of huilen dan helemaal te voorkomen is met deze methode. Helaas is het antwoord hierop “nee”. Het aanleren van een nieuwe vaardigheid (zoals bijvoorbeeld slapen, maar ook bij het leren kruipen, lopen, praten, etc.) betekent dat je routine wordt aangepast. Dit zorgt er meestal voor dat je kind wat geprikkeld raakt. Voor baby’s en kinderen is er vaak maar één manier om dit te laten merken en dat is door te gaan huilen.

Rekening houden met de persoonlijkheid van je kind

Elk kind is uniek. Er is geen enkel kind hetzelfde als jouw kind. De door mij gehanteerde methode respecteert dat en is zo opgesteld dat ik het aan kan passen aan het temperament van je kind en je gezin.

Tijdens de eerste maanden van het leven van je kind is het vooral belangrijk om je kind een veilige basis te bieden. Dit helpt je kind om zich veilig en rustig te voelen. Wanneer je snel reageert op de behoeften van je kind, dan bouw je aan een solide basis van vertrouwen (je kunt je kind nu nog niet verwennen!). Dus houd je kind lekker vast, knuffel je kind en reageer op de door je kind gemaakte geluidjes.

Geruststelling is het sleutelwoord

Mijn methode moedigt je aan om bij je kind te blijven en om je kind te steunen, zowel verbaal als fysiek. Je aanwezigheid zal je kind tijdens het aanleren van de manieren helpen om zichzelf te kalmeren. Tijdens de slaapcoaching ga je geleidelijk steeds een stukje verder van het bed weg.

In tegenstelling tot andere methoden, verlaat je de kamer dus niet meteen. In plaats daarvan ben je alleen een stukje verder van het bed weg, maar heb je nog wel de mogelijkheid om snel op je kind te reageren wanneer deze je nodig heeft.

Consequent zijn is belangrijk

Zoals bij alles met kinderen, werkt slaapcoaching alleen als je gefocust en consequent bent. Ik overdrijf niet als ik zeg dat consequent zijn van het grootste belang is voor het succes van slaapcoaching. Als ouders consequent zijn, dan zie je vaak al enige verbetering in 3 tot 4 dagen. De grote veranderingen zijn na enkele weken zichtbaar.

Maar om de slaapcoaching te laten slagen is een goede voorbereiding ook van belang. Dus voordat we starten krijg je wat huiswerk:

  • Overleg met je dokter of er medische redenen zijn waardoor je kind niet goed slaapt.
  • Houd een slaap- en eetlogboek bij.
  • Creëer een geruststellende slaaproutine.
  • Bepaal of je wel of geen speentje wilt gebruiken.
  • Sta elke dag op hetzelfde tijdstip op (tussen 6.00 en 7.30 uur).
  • Kies een geschikte startdatum.

Slaap is een aangeleerde vaardigheid

Wanneer het op slaapcoaching aankomt, is het van belang om in de gaten te houden dat jij als ouder de coach bent en niet degene die het moet leren. Jij biedt liefde, ondersteuning, aanwezigheid, comfort en zorg. Jij leidt je kind de weg, begeleidt en ondersteunt het op alle mogelijke manieren.

Denk maar eens aan een voetbalwedstrijd. De coaches leren de kinderen tijdens de training hoe ze het beste kunnen voetballen en ze zorgen voor het veld en de bal. Zodra de wedstrijd begint staan ze langs de lijn om aan te moedigen, te ondersteunen en om bij te sturen waar nodig. Maar ze rennen niet het veld op om de wedstrijd voor ze te spelen.

Slaapcoaching

Dus als jij je kind gaat slaapcoachen dan zorg jij voor de juiste veilige basis. Maar je bent niet daar om het voor ze op te lossen en het van ze over te nemen.

Ik geef jou de handvatten die jij nodig hebt om je kind te coachen. Jij gaat ontdekken wat jouw kind nodig heeft om in slaap te komen. Misschien gaat hij zuigen op zijn duim, schudden met zijn lijf of met een knuffel of doekje spelen.

Het belangrijkste is dat jij er bent terwijl je kind ontdekt wat nodig is om zelf in slaap te kunnen vallen.

Vind je deze blog interessant en wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Like dan mijn facebook pagina www.facebook.com/dekinderslaapcoach.

2018-09-21T10:09:43+00:00