de slaapcoach

De slaapcoach

Een slaapcoach kan je helpen om het negatieve slaappatroon van je kind te doorbreken. 1 Op de 4 kinderen heeft in meer of mindere mate problemen bij het slapen. Dit is natuurlijk ontzettend veel. Vaak gaan ouders eerst op zoek naar tips op internet om zo het slapen van hun kind (weer) goed te krijgen. Gelukkig lukt het veel ouders om zo het slapen weer goed te krijgen.

Ben je een slechte ouder als je een slaapcoach inschakelt?

In mijn praktijk als slaapcoach hoor ik bijna dagelijks ouders die zeggen: “Waarom lukt het andere ouders wel en mij niet om mijn kind te laten slapen?”, “Wat doe ik verkeerd?”, “Het is mijn schuld dat mijn kind slecht slaap”, “Ik ben een slechte ouder, want mijn kind slaapt slecht”. Dat zijn natuurlijk hele heftige uitspraken! Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom een kind slecht slaapt.

4 Redenen waarom een kind slecht slaapt

1.      Een medische reden

Veel ouders die mij bellen vertellen over medische problemen die hun kind hebben of gehad hebben. Er kunnen allerlei medische problemen (geweest) zijn, bijvoorbeeld (verborgen) reflux, een koemelkallergie, eczeem, KISS-syndroom, veel oorontstekingen etc. Het zijn er natuurlijk te veel om op te noemen. Al deze problemen kunnen (in)direct voor slaapproblemen zorgen. Vaak is het namelijk zo dat je kind, tijdens een periode van problemen, wat moeite heeft om te slapen. Je gaat als ouders op zo’n moment proberen het slapen toch te laten slapen, waardoor er een afhankelijke slaapassociatie ontstaat, je kind heeft iets (borst, fles, wiegen etc.) nodig om in slaap te vallen. Een slaapcoach is geen arts en kan je niet helpen de medische problemen op te lossen.

2.      Geen passend slaapschema

Voor elke leeftijd is er wel een slaapschema te vinden op internet. Ik hoor ouders regelmatig zeggen: “Ik houd het schema echt goed aan”, “Ik pas het schema 2-3-4, echt goed toe hoor”. Natuurlijk is het goed om een schema aan te houden, als slaapcoach ben ik een groot voorstander van een duidelijk, passend slaapschema. Het is voor ouders s=soms wel lastig om het juiste schema te vinden. Zeker als je kind korte slaapjes maakt, je kind is dan eerder moe, dan dat een schema aanhoudt. Een (op internet) gevonden schema is vaak best goed, alleen zijn deze schema’s geschreven voor een kindje dat uitgerust heeft en geen slaapproblemen heeft.

3.      Geen regelmaat

Rust, reinheid, regelmaat, de meeste ouders hebben dat van thuis uit wel meegekregen. Als slaapcoach vind ik dat natuurlijk ook 3 ontzettend belangrijke punten. Als het ouders je lukt om rust, reinheid en regelmaat in te bouwen in je schema is dat al ontzettend knap. Door de drukte van werk is dit soms ontzettend lastig. Sommige ouders lukt dit (nog) wat minder. Probeer er op zo’n moment aan te denken dat duidelijkheid vaak ontzettend fijn is voor kinderen. En vaak geeft het ouders ook ontzettend veel rust. Ook als je een duidelijke regelmaat hebt kun je een niet passende regelmaat hebben. Denk bijvoorbeeld aan slaaptijden die niet passen, ze kunnen nog zo regelmatig zijn, maar ook op de verkeerde tijdstippen.

4.      Niet consequent

Kinderen houden naast regelmaat ook vaak van duidelijkheid. Als er de ene keer 1 boekje voorgelezen wordt, een andere keer 2 of 3, dan weet een kindje eigenlijk niet precies wat hij nu kan verwachten. Ook als er bijvoorbeeld de ene keer wel een bedritueel is en de andere keer niet. Door consequent te zijn krijgt een kind meer rust en zal het makkelijker gaan slapen.

De slaapcoach

Een slaapcoach kan je helpen om bovengenoemde punten 2,3 en 4 aan te pakken. Het is ontzettend belangrijk om eerst punt 1, medische problemen uit te sluiten bij een (huis)arts. Een slaapcoach kan je daar niet bij helpen. Waar een slaapcoach wel bij helpt is eigenlijk alles wat bij het slapen van je kind komt kijken. Zowel het slaapritme, de aanpak, het bedritueel, de bedtijden worden besproken en eventueel aangepast. Om ouders goed te kunnen helpen werk ik als slaapcoach met slaapcoachtrajecten. Over de inhoud van een slaapcoachtraject vertel ik meer in deze blog: De stappen van een slaapcoachtraject (blog)

Het antwoord op de vraag: “Ben je een slechte ouder als je een slaapcoach inschakelt?”.

Natuurlijk ben je helemaal geen slechte ouder als je de hulp van een slaapcoach inschakelt. Tegenwoordig is er voor veel problemen hulp. Hulp die er 100 jaar geleden nog niet was. Denk bijvoorbeeld aan de tandarts, als je last hebt van een tand, dan ga je naar een tandarts. Die hulp is voor ons nu heel gewoon. In sommige ontwikkelingslanden is zelfs dat al niet ‘normaal’. De hulp van een slaapcoach inroepen is in Nederland nog iets minder bekend. En onbekend maakt volgens het spreekwoord ook onbemind. Het is allemaal nog maar raar, zo’n slaapcoach. Gelukkig is er de afgelopen jaren wel al een positieve ontwikkeling zichtbaar en wordt het langzaamaan iets gebruikelijker om een slaapcoach in te huren. Je kunt en hoeft als ouder namelijk niet alles zelf te doen.

Ja, maar vroeger…

Dit is natuurlijk een ontzettend bekende uitspraak. Ja, maar vroeger was het inschakelen van een slaapcoach ook niet nodig. Toen konden ouders het wel allemaal zelf. Dat klopt, of dat klopt misschien. Eigenlijk weet ik niet precies wat ouders ‘vroeger’ wel of niet dachten of meemaakten. Simpelweg omdat ik er vroeger niet bij was. Zelfs nu is, uitkomen voor het ondervinden van een slaapprobleem, nog heel erg spannend. Veel ouders weten het niet eens van elkaar. Daarbij komt natuurlijk dat de maatschappij ook ontzettend is veranderd. De ouder van nu is niet dezelfde ouder van vroeger. Het belangrijkste is eigenlijk dat de hulp er nu wel is. Een slaapcoach kan je helpen als je kind slaapproblemen heeft, waarom zou je die hulp dan niet gebruiken!?

Inge de Heer is eigenaar van kinderslaapcoach praktijk “de Kinderslaapcoach”. Als gecertificeerd kinderslaapcoach coacht ze, sinds 2016, ouders van kinderen met gedragsmatige slaapproblemen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0-6 jaar. Inge is getrouwd en is moeder van 2 tieners.