Het consistente bedritueel

Het consistente bedritueel

Een bedritueel helpt je kind om de dag achter zich te laten en om lekker te kunnen gaan slapen. Ook kan een bedritueel een ontzettend fijn moment zijn voor ouder en kind. Je hebt dan namelijk echt even tijd samen. Zeker als je kind nog broertjes of zusjes heeft, kan een bedritueel zorgen voor echte Quality time samen met je kind. Wie wil dat nu niet?

Vanaf wanneer kun je starten met een bedritueel?

Vaak denken jonge ouders dat een bedritueel is voor kinderen vanaf een jaar of 2. Natuurlijk is een bedritueel op die leeftijd ook nog steeds fijn en goed om de dag mee af te sluiten, echter kun je al starten met een bedritueel als je baby 6-8 weken oud is.

Het bedritueel

Het is verstandig om het bedritueel een vaste volgorde te geven. Je kind herkent zo de onderdelen en zal hierdoor makkelijker toegeven aan de slaap. Het geeft ze houvast en duidelijkheid en dat vinden veel kinderen ontzettend fijn. Ook als je een keer op een andere plek bent, weet je kind waar het aan toe is.

10 Tips voor een fijn bedritueel

1.      Neem de tijd voor het bedritueel

Een bedritueel duurt meestal 20-30 minuten. Is je baby nog wat jonger, dan kan het zijn dat het bedritueel iets korter is, omdat je baby het nog niet zo lang volhoudt. Als je kind in bad of in de douche gaat, zorg dan dat je nog zeker 20 minuten aanhoudt na het bad. Dus vanaf het moment van aankleden tot in bed.

2.      Massage

Sommige kinderen hebben wat moeite om alle prikkels van de dag te verwerken. Een massage kan helpen om de prikkels wat te verminderen. Hierdoor kan je kind makkelijker in slaap vallen.

3.      De voeding

Hoe verleidelijk het soms ook is om je kind aan de borst of aan de fles in slaap te laten vallen, probeer dit te voorkomen. Het beste is om je kind voor het bedritueel te voeden. Er is dan namelijk nog even tijd om de voeding te laten zakken. Dit voorkomt dat je kind er tijdens de nacht last van krijgt.

4.      Inbakeren

Baby kunnen in de eerste maanden wat onrustig zijn. Inbakeren kan soms helpen om je baby voldoende rust te geven om makkelijker in slaap te vallen. Let alleen op, zodra je baby begint met omrollen, bouw het inbakeren dan af. Je loopt anders het risico dat je baby omrolt en niet meer terug kan draaien.

5.      Een vaste bedtijd of kijken naar slaapsignalen

Het is altijd goed om te kijken of je de slaapsignalen van je kind herkent. Deze geven namelijk duidelijk aan wanneer je kind moe begint te worden. Zodra je de eerste tekenen ziet, ga je starten met het bedritueel. Toch is het soms ook heel lastig om te zien wanneer je kind moe is, voorkom dat je kind te weinig slaapt en een slaaptekort opbouwt. Zie je de signalen niet goed kijk dan of je vaste tijden aan kunt houden. Zorg ervoor dat de wakkertijden niet te lang zijn.

6.      Stel grenzen en ben consequent

Hoe ouder je kind wordt, hoe meer je kind de grenzen zal opzoeken. Zeker een kind dat net wat te moe is zal makkelijker de grenzen opzoeken dan een uitgerust kind. Herken je dus uitstel gedrag, tijdrekken, dan weet je eigenlijk dat je kind net wat te moe is. Maak de bedtijd de volgende keer iets eerder. Wat wel heel belangrijk is om op zo’n moment duidelijke grenzen aan te geven. Juist op dat moment heeft je kind daar behoefte aan.

7.      Het bedritueel en slapen op een donkere kamer

Om lekker te gaan slapen maakt het lichaam melatonine aan. Om de aanmaak hiervan te stimuleren is het verstandig om het bedritueel en het slapen op een donkere kamer te doen. Je kind wordt dan al slaperiger tijdens het bedritueel. Tussen de slaapjes door zorg je voor voldoende licht, zodat je baby wel een dag/nacht ritme leert herkennen.

8.      Maak een duidelijk einde aan het bedritueel

Na het bedritueel is het dan echt tijd om in bed te gaan. Stop je kind eventueel nog lekker in, als het nog een lakentje/dekentje heeft, geef nog een dikke knuffel en sluit het bedritueel af met een dikke kus. Ook dat geeft weer duidelijkheid. Een knuffel heeft vaak een wat open eind. Iemand besluit te stoppen met de knuffel, vaak de ouder en het kind kan wat gaan protesteren, wil nog langer knuffelen. Door dan af te sluiten met een kus krijg je weer de duidelijkheid terug.

9.      Verlaat na het bedritueel de kamer

Op het moment dat je kind gewend is dat je meteen weggaat, doe dit dan ook. Ook als er toch nog vragen komen. Ga je 1 keer terug voor een vraag, dan loop je een grote kans dat er morgen weer vragen komen. Ook hier is duidelijkheid weer belangrijk. Lukt het in slaap vallen nog niet zo makkelijk, omdat je nog een jonge baby hebt, of omdat de hulp erin is geslopen. Blijf dan in eerste instantie gerust bij je kind op de kamer tot dat het slaapt. Probeer alleen in de dagen daarna die hulp elke paar dagen wat te verminderen, zodat je kind uiteindelijk zelfstandig in slaap kan vallen.

10.  Ook overdag een bedritueel

Een bedritueel hoeft niet alleen maar in de avond. Ook overdag kun je de overgang van het spelen naar het slapen duidelijk maken door het invoeren van een bedritueel.

Bonustip

Maak het bedritueel gezellig, maar niet té!

Een bedritueel kan een ontzettend mooi moment zijn voor ouder en kind. Het mag ook best een gezellig moment zijn. Gezellig is alleen iets anders dan een druk moment. Probeer het bedritueel rustig te houden, zodat je kind daarna lekker kan gaan slapen. Maar maak het wel gezellig, samen lekker een boekje lezen, een verhaaltje vertellen, de dag doornemen en natuurlijk even lekker samen knuffelen!

Inge de Heer is eigenaar van kinderslaapcoach praktijk “de Kinderslaapcoach”. Als gecertificeerd kinderslaapcoach coacht ze, sinds 2016, ouders van kinderen met gedragsmatige slaapproblemen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0-6 jaar. Inge is getrouwd en is moeder van 2 tieners.