Prijsdoorbraak slaapcoaching

Regelmatig krijg ik de vraag waarom slaapcoaching zo duur is. Bij de start van mijn bedrijf heb ik de berekening gemaakt hoeveel een slaapcoachtraject zou moeten kosten. Je moet dan natuurlijk met van alles rekening houden. Hoeveel tijd ben je daadwerkelijk aan het coachen en hoeveel tijd ben je kwijt aan andere dingen, hoeveel onkosten heb ik, hoeveel uren kan en wil ik werken etc. En hoeveel geld zou ik dan graag overhouden, wat is een normaal salaris. Want ik help ouders natuurlijk heel graag, maar laten we eerlijk zijn, het is een baan en zoals iedereen met een baan, betaal ik ook gewoon mijn boodschappen ervan.

Sinds de start van de kinderslaapcoach heb ik al heel wat ouders kunnen helpen, maar toch bleef het knagen. Zou ik er toch niet voor kunnen zorgen dat het traject voor meer ouders toegankelijk is? En het antwoord dat ik nu kan geven is JA!

Het klantenportaal

Eerst ben ik gaan kijken wat nu het belangrijkste is. Ouders willen duidelijkheid, wat moet ik doen en wanneer. Ze willen eigenlijk bij de hand gepakt worden en samen de stappen gaan maken. De dagelijkse coaching (m.u.v. de zondag) is daarin heel belangrijk. Als paal boven water stond dus ook, dat de dagelijkse ondersteuning moest blijven, maar moet dit perse telefonisch, of is er ook een andere manier?

Het afgelopen half jaar ben ik druk bezig geweest met het ontwikkelen van een uniek klantenportaal. Het doel was om een zodanig klantenportaal te creëren, dat de coaching volledig via het klantenportaal kan lopen en er dus minder telefonische contact momenten nodig zijn. Dit bespaart tijd en tja dat bespaart dan dus ook geld. Wel was er een ander belangrijk streven en dat was dat de slagingskans van een slaapcoachtraject niet achteruit mocht gaan. Want het belangrijkste is natuurlijk dat ouders zich wel gesteund voelen, precies weten wat ze te doen staat die dag en er dus echt voor kunnen gaan, zodat uiteindelijk het slapen van hun kind beter wordt.

Dit alles heeft geleid tot een klantenportaal waarin ik, de kinderslaapcoach, dagelijks de logboeken beoordeel. Dit doe ik aan de hand van visuele markers (gekleurde rondjes) en geschreven tekst. Duidelijk wordt omschreven wat de huidige afspraken zijn en natuurlijk bespreek ik ook het ingediende logboek. Wat ging er goed die dag, waar zitten de verbeterpunten. Ouders zijn ontzettend enthousiast over het nieuwe systeem. De gekleurde rondjes zorgen voor extra inzicht, want je ziet het gevolg van je eigen handelen. Lukt het je bijvoorbeeld niet om de afgesproken bedtijd te hanteren, dan kan het zomaar eens een slechtere nacht opleveren. Je ziet dit dus dan ook terug aan de gekleurde rondjes en in de beoordeling van het logboek. Ook zorgen de gekleurde rondjes voor extra stimulans. Je wilt natuurlijk niet dat jij degene bent die zorgt voor de rode rondjes, dus het aan de afspraken houden wordt zo extra gestimuleerd.

Meer eigen verantwoordelijkheid

Om de prijs nog verder omlaag te kunnen brengen, heb ik gekeken naar de intake. Bij het uitgebreide pakket is er een intake van 1,5 tot 2 uur. Hierin gaan we uitgebreid in op de methode, de geschiedenis van jullie kind en de te maken afspraken/te nemen stappen. Ik heb gekeken wat hierin aan te passen viel. Is het wel nodig om de methode helemaal uit te leggen, of kunnen ouders het ook van te voren even doorlezen, dan hoeven we alleen te bespreken wat er eventueel niet duidelijk is. De intake kan dus ook binnen een uur, dit levert natuurlijk ook weer een besparing op. Omdat ik maar enkele plekken voor de intake beschikbaar heb in de avonduren, zijn deze nog enkel beschikbaar voor het uitgebreide pakket en kunnen de intakegesprekken van basis pakketten enkel overdag ingepland worden.

Is het nog wel persoonlijk?

Ja, de coaching blijft persoonlijk. Je krijgt zeker geen automatische mails, die voor elk kind van toepassing zijn. Ik, de kinderslaapcoach, beoordeel elk logboek persoonlijk en geef duidelijk aan hoe ik vind dat het gegaan is, waar de sterke punten zitten, wat er dus wel goed gaat. Maar ook benoem ik de punten die ervoor zorgen dat het nog niet goed gaat. Samen werken we dus aan de oplossing van het slaapprobleem van je kind.

Toch extra telefonische ondersteuning nodig?

Het kan toch zo zijn dat je tijdens het traject behoefte hebt om het een en ander even door te spreken. Het lukt toch niet helemaal zelf en je hebt toch even die extra zet nodig of je hebt wat vragen opgespaard en wilt deze allemaal even mondeling uitgelegd krijgen. Dat is natuurlijk helemaal niet erg. Je kunt altijd een afspraak maken voor een extra telefonisch consult. Vanzelfsprekend zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt de afspraak pas inplannen voor op zijn vroegst de volgende werkdag, want ik moet er natuurlijk wel rekening mee kunnen houden. Bij het uitgebreide pakket kun je elke werkdag kiezen voor een telefonisch consult.

Uitgebreide slaapcoaching

Er kan ook een goede reden zijn om te kiezen voor het uitgebreide slaappakket. Denk alleen al aan de mogelijkheid van de intake in de avond. Wanneer ouders er helemaal doorheen zitten en echt wel behoefte hebben aan de dagelijkse beoordelingen via het klantenportaal en de intensievere telefonische ondersteuning, dan is het zeker verstandig om te kiezen voor het uitgebreide slaapcoachpakket. De begeleiding loopt dan via het unieke klantenportaal, want dit is voor elke ouder beschikbaar, daarnaast is er de mogelijkheid om in het logboek aan te geven dat je graag die dag telefonisch contact wilt. De intake is ook langer, dit is fijn als je een uitgebreide uitleg wilt. Maar het kan ook zo zijn dat jullie met je kindje al een hele moeilijke tijd hebben doorgemaakt, denk bijvoorbeeld aan ziekte, maar ook bijvoorbeeld een depressie bij vader of moeder kan een traject wat complexer maken. Dit geeft dan al een stukje extra bagage aan het traject, het is verstandig om dit dan ook uitgebreid te bespreken tijdens de intake en extra te monitoren tijdens het traject.. Er zijn ouders die ik op werkdagen dagelijks spreek, sommige kiezen voor af en toe een telefonisch contactmoment. Je bent vrij om dit zelf te bepalen, dit hoeft niet vooraf, maar kan gewoon bij het indienen van het logboek. Dit telefonisch consult kan 2 minuten duren, dit kan zijn 15 minuten, we kijken wat voor die ouder op dat moment nodig is. Is je kind tussen de 4 en 6 maanden, dan kun je enkel kiezen voor het uitgebreide pakket.

Welk pakket moet ik nu kiezen?

In de teksten hierboven staan alle verschillen benoemd. Maar weet je nu toch niet welk pakket het beste bij je past? Bel me dan gewoon even! We bespreken jullie situatie en kijken waar jullie behoefte aan hebben. Natuurlijk is dit gesprek geheel gratis.

Wat kost het?

Op mijn website staan de pakketten nog eens beschreven en de kosten staan hier ook vermeld. Via de volgende link kom je op de juiste pagina: https://www.dekinderslaapcoach.nl/diensten-pakketten

2018-10-21T16:45:27+00:00