Slaapregressie baby 4 maanden

Slaapregressie baby 4 maanden

Zodra je baby ongeveer 4 maanden is kun je er tegenaan lopen dat je kindje ineens een periode wat slechter slaapt, vaak wordt dit een slaapregressie genoemd. Of ja wat slechter, het slapen van je baby kan als een kaartenhuis in elkaar zakken. Dacht je net lekker een ritme te pakken te krijgen, ineens is het compleet anders.

Dit probleem hoor ik bijna dagelijks in mijn praktijk voorbijkomen. Graag wil ik je uitleggen wat dit nu precies is een slaapregressie.

Slaapregressie of slaapprogressie?

Om maar meteen met het goede nieuws verder te gaan, hoe erg de slaapregressie op dit moment ook voelt, het een normale stap in de ontwikkeling van je baby. Zodra de slaapregressie voorbij is heeft je baby ontzettende grote stappen gemaakt in de ontwikkeling. Eigenlijk spreken we daarom ook liever van een slaapprogressie dan een slaapregressie. In de media wordt vaak gesproken van een slaapregressie, vandaar dat ik deze term in deze blog ook aan zal houden.

De ontwikkeling van je kind rond de 4 maanden slaapregressie

Rond de 4 maanden maakt je baby een ontzettende ontwikkeling door. Je baby krijgt steeds meer indrukken uit de omgeving mee. Ineens zijn ze zich bewust van hun eigen handen en voeten, je baby is klaar om de wereld te gaan ontdekken.

Voor veel baby’s is dit ook het punt dat ze gaan omrollen. Inbakeren is vanaf dat moment niet meer verstandig.

Ook verandert er tijdens een deze periode iets in het slaappatroon van je baby. Je baby gaat steeds langere stukken achter elkaar slapen en het slapen overdag krijgt ook wat meer structuur.

De 4 maanden slaapregressie, wat kun je ervaren?

  • Het slapen van je baby kan als een kaartenhuis in elkaar storten. Waar het net een beetje op een schema begon te lijken, is het slaappatroon ineens helemaal anders.
  • Je slaapt overdag ineens maar korte slaapjes, volgens een ander patroon.
  • Je baby wordt ineens vaak wakker in de nacht.
  • Het kan lijken alsof je kind ineens veel minder slaap nodig heeft. Vaak is dit niet het geval, door het korte slapen is je baby oververmoeid. Het lichaam van je kind gaat op dat moment stresshormonen aanmaken, het hormoon cortisol en adrenaline. Deze zorgen ervoor dat je kind alert is en het houdt je kind wakker.

Hoe kun je je baby helpen tijdens een slaapregressie?

  • Het is erg belangrijk om het slaapritme van je baby zoveel mogelijk hetzelfde te houden. Niet elke dag een ander ritme. Hoe voorspelbaarder het voor je kind is, hoe fijner. Ook voor jezelf is het fijn om te weten waar je aan toe bent.
  • Zorg voor een ontspannen bedritueel. Op een gegeven moment gaat je baby het bedritueel herkennen en het bedritueel zorgt voor ontspanning. Hierdoor kan je baby rustig gaan slapen.
  • Probeer zelf zo kalm mogelijk te blijven. Ga dingen niet anders doen dan voor het bedritueel. Dit is een fase, die vaak als je niet al te veel doet, vanzelf voorbijgaat. Onthoud dat dit een ontwikkeling is die normaal is. Je baby kan er niks aan doen, maar jij eigenlijk ook niet. Het is een onrust die van binnenuit komt. Vaak is die niet snel op te lossen.
  • Troost je baby wanneer nodig. Bij huilen kun je het beste even sussen, of even je baby aaien. Als je baby overstuur is, pak je baby dan lekker even bij je. Je baby hoeft dit niet alleen te doen. Let alleen op, als je merkt dat je baby onrustig wordt in je armen, dan kun je je baby beter in bed leggen. Dan is dat de plek waar je baby de meeste rust krijgt. Natuurlijk is het geen probleem om bij je baby op de kamer te blijven.

Hoelang duurt een slaapregressie?

Je baby kan een aantal weken wat van slag zijn. Vaak merk je dit overdag, je baby is wat huileriger, hangeriger en humeuriger dan normaal. Het echte probleem rond het slapen is vaak maar een aantal dagen. Mits je het slapen niet helemaal overneemt van je baby. Soms helpen ouders hun baby niet meer om in slapen te vallen, maar nemen ze het in slaap val proces eigenlijk helemaal over. Dan zul je merken dat de problemen langer aan houden, het kan zelfs zo erg zijn dat je baby leert om met jou hulp in slaap te vallen en kan het niet meer zonder.

Inge de Heer is eigenaar van kinderslaapcoach praktijk “de Kinderslaapcoach”. Als gecertificeerd kinderslaapcoach coacht ze, sinds 2016, ouders van kinderen met gedragsmatige slaapproblemen. De kinderen zijn in de leeftijd van 0-6 jaar. Inge is getrouwd en is moeder van 2 tieners.