Belangrijke zomer slaaptips

Het is lekker weer, gezellig! Het zwembad staat buiten, lekker BBQ-en met vrienden, één en al gezelligheid. Maar bij jou, als papa of mama van een mogelijk toch al niet al te beste slaper, zakt de moed al weer in de schoenen. Het is dan wel gezellig, maar je ziet dat je kind eigenlijk al wel genoeg gezelligheid heeft gehad en waarschijnlijk al wel had moeten slapen. Maar goed het is zo, moet kunnen toch? Je kind slaapt vast morgen uit, omdat hij vandaag laat naar bed is….toch?

Zomer slaaptips van de Kinderslaapcoach

Houd de bedtijd hetzelfde als anders

Helaas denk je er vaak in de ochtend toch net wat anders over. Je kindje dat normaal altijd goed slaapt is misschien al wel veel eerder wakker dan anders, of misschien is je kind vannacht wel veel vaker wakker geweest dan normaal. En misschien ben jij wel de ouder met zoveel geluk dat je kind wel wat langer slaapt, maar geloof me, je bent in de minderheid. Maar wat kun je nou het beste doen? Nou heel simpel. De bedtijd die je kind normaal heeft, aanhouden. Je kind voelt zich hierdoor het beste. Een voorspelbaar ritme zorgt ervoor dat je kind makkelijker in slaap valt en makkelijker opstaat in de ochtend. Je hebt er zelf natuurlijk ook plezier van!

Denk aan de slaapjes overdag

Net als de nachtslaap is het ook verstandig om de slaapjes overdag gewoon aan te houden. Probeer dus op deze tijden te letten als je de afspraak maakt om te gaan BBQ-en. Een BBQ die om 16.00 uur begint is vaak net zo gezellig als een BBQ die om 20.00 uur begint. Denk ook aan je oudere kind, ook een kind dat al wat ouder is en dat niet meer in de middag slaapt, vindt het toch wel fijn op een warme dag om even een rustig momentje te hebben in de middag. En denk natuurlijk op vakantie ook aan de slaapjes overdag.

Ga lekker naar buiten en geniet van de frisse lucht en de zon

Op de momenten dat je kind wakker is dan is het natuurlijk heerlijk om lekker buiten te zijn. Lekker buiten zijn zorgt ervoor dat je kindje makkelijker slaapt. Let er wel op dat de activiteiten zijn aangepast aan de temperatuur. Zorg ervoor dat je oppast in de zon. Hoe je het beste beschermd bent tegen de zon kun je lezen in de volgende link van het KWF www.kwf.nl/preventie/zon-verstandig/pages/smeren-kleren-weren.aspx. Het is natuurlijk ontzettend belangrijk dat je kind gedurende dag voldoende drinkt, want de kans op uitdroging is natuurlijk groter op een warme dag.

Ga op tijd uit het (zon)licht voor de bedtijd

Het beste is het als je kind 30-60 minuten voor de start van het slaapje niet meer in het (zon)licht is. Te veel zonlicht zorgt er namelijk voor dat je lichaam nog geen melatonine aanmaakt en daardoor is het in slaap vallen erg lastig. Het helpt je kind om rustig en slaperig te worden als je kind voor het slapen al in een wat donkerdere ruimte speelt, of je kunt natuurlijk ook een boekje voorlezen of iets dergelijks. Zolang de activiteit maar rustig is.

Zorg voor een slaap vriendelijke slaapomgeving

Zorg voor een aangename temperatuur in de slaapkamer van je kind. Gebruik eventueel een airco of ventilator. Stop wat flessen gevuld met water in de diepvries en leg deze bevroren flessen voor de ventilator. Dit zorgt voor extra koele lucht. Pas de kleren van je kind aan aan de temperatuur in de kamer, let er goed op dat ze niet te warm gekleed zijn. Overweeg een White noise machine of app op bijvoorbeeld een tablet. Dit helpt om de omgevingsgeluiden te filteren. Het is natuurlijk ontzettend leuk als de buurkinderen lekker buiten aan het spelen zijn. Maar op de momenten dat jouw kind in bed ligt is dit natuurlijk niet prettig. De ventilator die je misschien toch al op de kamer van je kind hebt gezet kan ook al voor genoeg white noise zorgen. Het is dus zeker niet nodig om dure apparaten aan te schaffen.

Wat te doen als het slaapschema van je kind toch anders is dan anders

Het komt deze zomer vast weleens een keertje voor dat het slaapschema van je kind in de war raakt, accepteer dit dan gewoon. Word niet boos op je kind omdat je kind tijdens de nacht of vroeg in de ochtend wakker wordt, of de volgende dag een slecht humeur heeft. Je kind kan er niks aan doen! Jij hebt immers de keuze gemaakt om af te wijken, niet je kind. Pak na deze dag het schema gewoon zo snel mogelijk weer op en je zult merken dat het allemaal snel weer wordt zoals eerder.

Mocht je kind nu structureel een slechte slaper zijn en je wilt hier iets aan doen, neem dan contact met me op. Samen kunnen we dan gaan kijken naar wat nu het beste is voor je kind en hoe we ervoor kunnen zorgen dat je kind structureel beter gaat slapen. Kijk op www.dekinderslaapcoach.nl voor meer informatie.

Vind je deze blog interessant en wil je graag op de hoogte blijven van mijn toekomstige blogs? Like dan mijn facebook pagina www.facebook.com/dekinderslaapcoach.

2018-09-22T13:52:17+00:00